Wednesday, November 18, 2009

Si manja jatuh katil


Pada umur anak 5 bulan ke atas si manja anda sudah boleh bergolek2 jadi perlu pengawasan yg lebih supaya si manja anda tidak terjatuh.

Jika si manja anda terjatuh tanda2 berikut perlu di pantau dan jika terdapat tanda2 tersebut perlu membawa anak berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut.

1. Anak pengsan selepas terjatuh
2. Terdapat darah / cecair jernih keluar drp hidung atau telinga selepas terjatuh
3. Muntah2 memancut
4. Anak tidak aktif seperti biasa
5. Tarik atau sawan (fit)
6. Lebam pada bahagian belakang telinga
7. Perubahan fizikal spt muka herot ketika menangis, lemah bahagian anggota bdn spt tangan atau kaki
8. Tidak stabil semasa berjalan

Semua tanda2 yg dinyatakan perlulah diperhatikan terutamanya dlm tempoh 24 jam selepas terjatuh.



Lebam pada bahagian belakang telinga.



CT Scan menjunjukkan perdarahan ( bahagian putih) pada bahagian otak

- Posted using BlogPress from my iPod touch

114 comments:

Anonymous said...

salam doc. 5 hari lepas anak saya, berumur 15 bulan jatuh dan terhantuk bahagian atas dahinya dekat bucu meja. lepas jatuh tu ada benjol. lepas saya sapu minyak angin beberapa kali benjol pun surut. tp sekarang bahagian atas dahinya ada tanda lebam berwarna sedikit kebiruan. selain tanda lebam ini, anak saya takda menunjukkan kesan atau perubahan lain pada fizikal dan kelakuannya. dia tetap aktif mcm biasa. adakah tanda lebam tu menunjukkan sesuatu yg tidak elok? atau lebam tu adalah tanda yg normal dan akan hilang? sekian soalan saya.
tq. doc.

nisha

Saiful Bahri said...

Wa'alaikum salam Pn Nisha.

Tanda lebam (Bruise) selepas terjatuh adalah disebabkan perdarahan pada bahagian tisu lembut pada kulit. Jika tiada tanda2 yang saya nyatakan, tiada apa yang perlu dirisaukan.

Sekian.Dr Saiful

Anonymous said...

Salam Dr. Saiful,

Saya ingin bertanye mengenai penyakit broncho pnumonia. anak saya dah dua kali kena admit di hospital disebabkan broncho pnuemonia. pertama kali semasa berumur 8 bulan dan kali kedua, baru2 ini semasa berumur 1 tahun 3 bulan. soalan-soalan saya:-

1) bagaimanakah seseorang bayi boleh dijangkiti broncho pnuemonia? adakah ia penyakit yg serious dan boleh membawa kesan yg teruk kepada bayi??

2) adakah sebarang imunisasi atau supplement yang boleh diambil oleh bayi bagi mengelakkan penyakit broncho pnuemonia ini?

sekian soalan saya buat masa ini. harap Dr. Saiful dapat membantu. terima kasih.


regards,
nisha

Saiful Bahri said...

Wa'alaikum salam Pn Nisha

Bronchopnemonia adalah merujuk kepada jangkitan virus atau bakteria pada salauran pernafasan bawah dan paru2. Kanak2 boleh dijangkiti melalui pernafasan virus/ bakteria yg berada diudara. Tanda2 bronchopnemonia adalah demam, susah bernafas, dan tanda2 pemeriksaan klinikal paru2.

Jika anak kerap mendapat peyakit ini perlu dipastikan samada dia mempunyai paru2 yg sensitif atau asthma kerana jika keaddan ini tidk dirawat dia akan senang mendapat bronchopnemonia.

Vaksin pnemococcal adalah digalakkan bagi untuk megelakkn anak srp mendapat bronchopnemonia yg disebabkan bakteria strep pnemoniae.

Dr Saiful

Anonymous said...

Salam Doc.
Saya Wan, ingin mendapatkan pandangan Doc berkenaan anak saya yang berumur 38bulan. Beliau masih belum dapat bercakap dengan betul ie tdk boleh buat ayat. Sebutan perkataan ibu, ayah, sakit, susu, dan kiraan 123/ABC jelas dan lancar. Cth: apabila dia mahukan sesuatu beliau tidak boleh buat ayat dan tidak tahu nak guna perkataan apa. Beliau hanya sebut sesuka hati iatu tiada langsung bunyi perkataan Melayu/English. Soalan saya bilakah kanak2 sepatutnya mula bercakap? adakah anak saya normal. Mohon pandangan Doc & jutaan teriam kasih diucapkan.

Saiful Bahri said...

w'salam wan,
perkembangan percakapan tidak sama pada setiap kanak2. Pada umur 3 thn kebanyakan kanak2 mmg boleh membuat ayat2 mudah . Wbgaimanapun anak Wan boleh meyebut perkataan . ABC dan no dgn jelas, ini merupakan keadaan yang bagus. Saya pasti dia akan dapat membuat ayat pada masa akan datng. Rangsangkan lagi dia dengan bercakap perlahan2 dan jelas utk dia meniru percakapan kita. Jika tiada perubahan dalam masa 6 bulan perlu membawa berjumpa doktor pakar utk pemeriksaan lanjut.

Sekan. Dr Saiful

Anonymous said...

Salam DOC.
saya berasa lega dengan kenyataan DOC. sekiranya masih tiada perubahan saya akan bawa berjumpa pakar seperti yang disarankan oleh DOC. tqvm

Anonymous said...

Salam dr,
anak saya baru 3 bulan. semalam kepalanya (bgh tepi kanan) kena ketuk dengan h/p oleh kakaknya (usia 1 thn 6 bln). lepas kena ketuk tu dia nangis kuat dan muntah sikit. kebetulan dia baru jer lepas menyusu. lepas tu dia diam dan ada kesan merah sedikit kat tepi dahinya. n semalam dia tido elok dan bangun pagi pun elok mcm biasa. saya takut ada kecederaaan kat otak baby saya tu. mcm mana yer dr. saya sgt risau. perlukah saya bawak dia jumpa dr. untuk scan kepalanya.
terima kasih.

Saiful Bahri said...

W'salam
Jika dia ok jer x de muntah2 lagi, aktif,,susu cam biasa x perlu dirisaukan.

Sekian
Dr Saiful

Pn Anis said...

Salam Dr,

pagi tadi anak saya berumur 11 bulan jatuh katil. keluar darah sedikit dari hidungnya.
Tanda2 lain spt benjol, lebam, muntah tidak ada. Dia menyusu spt biasa dan aktif. Perlukah saya bawa anak saya untuk scan?

terima kasih.

Saiful Bahri said...

Wa'alaikum salam Pn Anis.
Darah yg keluar boleh jadi kerana luka semasa jatuh...jika anak puan aktif, menyusu seperti biasa dan tiada muntah2..puan boleh pantau dia di rumah..jika puan agak risau boleh membawa dia berjumpa doktor terlebih dahulu untuk pemeriksaan lanjut.

Dr Saiful

Anonymous said...

Salam dr,

anak saya berusia 5 bln. ada tanda lahir sebelah atas kiri mata nya - hemagioma. tanda tu semakin membesar dan sekarang mata ank saya kelihatan sepit. saya ingan dapatkan nasihat dr untuk rawatan manghilangkan atau mengurangkan tumbesaran tanda itu. saya berasal dari melaka. terima kasih.

Anonymous said...

Salam dr,

anak saya berusia 5 bln. ada tanda lahir sebelah atas kiri mata nya - hemagioma. tanda tu semakin membesar dan sekarang mata ank saya kelihatan sepit. saya ingan dapatkan nasihat dr untuk rawatan manghilangkan atau mengurangkan tumbesaran tanda itu. saya berasal dari melaka. terima kasih.

Saiful Bahri said...

Wa'alaikum salam.

Jika hemangioma tersebut besar dan mengganggu penglihatan maka boleh dibawa berjumpa doktor pakar kulit kanak2 (Paediatric dermatologist)untuk rawatan lanjut seperti rawatan laser.
Puan boleh membawa anak puan berjumpa doktor pakar kanak2 atau pakar kulit dahulu.

Sekian. Dr Saiful

Mummy Zara Sofea said...

doc, anak sy jatuh katil semalam..die berusia 6 bulan..selepas jatuh, die menangis..sy check kepala die dan tiada apa2, tiada muntah , dan sebagainya..

saya nk tanya, ada effect ke dlm kepala anak saya?takut gegaran otak...

Saiful Bahri said...

Jika anak tidak menunjukkan tanda2 seperti yang saya nyatakan,,boleh pantau dalam 24 jam,,,insyaAllah dia ok,,cume kena hati2 lain kali
Jika risau boleh membawa berjumpa doktor

Dr Saiful

Saiful Bahri said...
This comment has been removed by the author.
A Mommy to little boy said...

Salam doc,

Anak sy ada jatuh dr sofa 2 hr lepas, kesan benjol kecik saje, bgn dr tido esok pg nye mata anak saya bengkak dibawah mata, dan mata merah2, sy sgt bmbang, adakah itu kesan drpd jatuh dr sofa?

Anonymous said...

As'kum Doc,


Anak saya berumur 1thn 6 bln.semalam dia terjatuh dari katil dan kena kepala.dia menangis tetapi tiada kesan luka pada kepala.dia juga tidak muntah.Apa yg membimbangkan sy adalah,ini bukan kali pertama dia jatuh..dalam 3 kali dah dia terjatuh.tp kali nie terkena kepala dia.sebelum nie dia jatuh terkena dahi dan mulut..sy sgt risau.Apa yg perlu sy lakukan doc?

shida said...

Assalamualaikum......

Doc.....anak saya berusia 8 bulan dan merupakan baby pramatur kerana lahir pada penghujung usi kandungan yang ke 8 bulan .Pada usia menjangkau 5 hingga ke 8 bulan dia, Kerap terjatuh dalam posisi terlentang ,apabila cuba berdiri sendiri dengan berpegang pada dinding mahupun objek yang berdekatan.Saya pun tak berapa ingat berapa kali dia jatuh dalam posisi sebegitu.....memang banyak kalilah....dan untuk pengetahuan doktor anak saya memang kurang berat badan dan dinasihati doktor supaya beri pemakanan yang baik.Beratnya kini hanya 6 kilo tidak setanding usia.Dia memang aktif walaupun bertubuh kecil.Keadaan ini mungkin disebabkan dia sering alami refluk dan banyak mengumpul lendir dalam paru-paru dan tekak.Tetapi apa yang menjadi kemusykiln saya, saya risau adakah baby sebesar ini ,akan mendapat kesan negatif akibat selalu jatuh dalam posisi sebegitu.Dia selalu terjatuh atas lantai yang bertile dan parkir di rumah walaupun saya berada di bawah pengawasan org dewasa.saya pernah bawa berjumpa doktor dan beliau berkata tidak perlu risau .Apabila terjatuh saya memang akan membuat pemantauan selama 24 jam.Cukup saki t hati,kerana dalam sehari dia boleh jatuh sebanyak 2 hingga 3 kali sehari.Adakah terdapat kesan jangka panjang............

Anonymous said...

From: UMi Norzee

Askum..Doktor.Anak saya berumur 4 bulan.Tapi saya risau la pasal badan baby saya ada lebam2 color hijau/biru kat bhgian dada, telinga,pahadan kekadang kat punggung.Kerap jugak la.Tapi tidak dinafikan la kulit baby saya nipis dan sensitif.Di bhgian punggung yg sebelum ni ade lebam telah muncul sesuatu seperti bisul/isi menjadi keras.Sy pernah tanya dengan Doktor,Doktor cakap lemak terkumpul dan menjadi keras.Persoalannye,adakah doktor mengetahui jawapan bg kemusykilan saya dan apakah kesan jangka panjang....

baby in d House said...

Salam Doc.. saay mempunyai anak berusia 1thn 1bln.. semalam (22/11) dia terjatuh. tinggi jugak la..dia menangis, setelah dipujuk dia berhenti dan saya bg mkn, ida mkn mcm biasa..
hari ni, keadaan dia mcm biasa. mkn, minum dan aktif seperti selalu.. tetapi ptg ni (6.30ptg) saya bg susu.. sambil dia minum susu, dia muntah.. kemudian, saya mandikan dia dan dia tertidur. badan dia panas (demam)
Melalui tanda muntah tersebut, adakah kemugkinan anak saya mengalami kecederaan otak?
TQ

Ida

Koleksi Saiff Dzulfiqar said...

as salam semua, i pun mempunyai masaalah yang sama dengan u allz...anak i selalu sangat jatuh...dari umur 8 bulan sudah berapa kali jatuh katil, kalau tak selap dalam 4 kali...tapi alhamdulillah tak der muntah2...sekarang ni baru pandai berjalan asyik jatuh terlentang ke belakang..bimbang sangat dengan kepala dia tu..sedih sangat memikirkan pasal ni, i selalu salahkan diri i sendiri kalau anak i jatuh...pernah sekali hari tu dia naik atas sofa , kepala dia terhantuk kat tepi meja, lepas tu badan dia jatuh kat lantai...lepas tu i cek telinga dia bengkak dan ada lebam berdarah...mungkin tepi meja tu terkena pada telinga dia...i risau sangat dengan anak i ni...doc boleh tak tolong leraikan kerisauan i ni....tq

Anonymous said...

salam doc
saye nak tanya ank sy jatuh dkt lantai bilik air 4 hari yg lepas
jatuh dia nangis..kepala terhantuk kat lantai mozek
kemarin dgn hari ini dia muntah2 dan baby selalu nangis kuat2 sampai menjerit2..
perlu kah saya bawa ank saya buat scan
dkt hospital mana..?

Anonymous said...

assalamualaikum doktor..saya nak tanya mengenai penyakit cah..
begini doktor saya mepunyai seorang anak dan menghidap penyakit conginental adrenal hyperplasia dan ambigous genitalia.persoalan saya ialah adakah jika saya ingin mengandung dan ia akan berlaku lagi pada anak saya yg ke2,kerana doktor yg merawat saya mengatakan kemungkina 25% akan berlaku lg...saya ingin penjelsan dr doktor.terima kasih...

Ibu Afiqah said...

Salam Dr Saiful,

Anak sy berumur 7 bulan lebih. Kelmarin dia terjatuh dan bahagian belakang kepalanya terkena pada lantai. Saya dapati di bahagian yang terjatuh tersebut seperti menjadi lembut. Adakah ini memberikan kesan yang merbahaya terhadap anak sy?

mama marissa said...

salam dr. saiful,
saya ingin bertanya..12hari yang lalu anak saya telah jatuh katil setinggi 2kaki..anak saya berusia 7bulan1/2..saya telah membawa ke klinik dan tiada kesan muntah@lebam spt yg dinyatakan di atas..namun apa yang merungsingkan saya ialah kenapa benjol didahinya tidak surut?tidak ada kesan lebam,,cuma benjol besar dan lembut bila dipegang..adakah ia merbahaya?harap doc dpt membantu..terima kasih.

Anonymous said...

salam doc

nk tnyer la....ank sy 8bln n dia jth katil...
lps jth ktil tu baby sy tak ble cntrol air liur yg kluar....bg susu pun tak nk kcuali dh lpr sgt....hrp doc ble mmbntu...

AISY said...

salam dr.
saya mempunyai anak berusia 1tahun 4bulan...anak saya kerap cirit-birit dan mengambil masa yg lama untuk sembuh... sekarang ini dia cirit-birit semula dah 2minggu.. saya bagi air garam yg telah diberi oleh dr di klinik.. tapi anak saya tknk minum ade cara lain untuk saya buat bg memberhentikan cirit birit itu???
TOLONG,saya doktor kerana anak saya kelihatan lemah dan kurus...dan langsung tidak aktif...

terima kasih...

hot mama said...

salam dr.
saya nak tanyala ...anak sy berusia 5 bulan jatuh semalam...tp sy tgk dia ok je...masih aktif..adakah kesan yg dok ckp semua itu terus nampak ataupun nak tunggu berapa lama?

Anonymous said...

salam doktor, anak saya umur 4tahn, kwan nya di tadika tolak dia sampai jatuh menyebabkan kpl dia ada kesan benjol dan kulit kepala di kwsn benjol ada sedikit luka luaran, kemudian petang yg sama dia mengadu skt kepala, skt perut then muntah sbyk 2 x. bg panadol syrup muntah lagi 2 x, kemudian suhu bdn panas, xboleh tidur lena waktu malm itu, bg ubat pun muntah semula, hr esok suhu da turun skit, tp blkg telinga xda tanda kebiruan cuma dah msk 4hr dia demam, muntah sudah tdk ada lagi cuma sy lihat anak saya tu bibirnya jd kemerahan dan kering. bole doktor jelaskan sama ada saya perlu bw anak utk buat imbasan?dktr tsbt cuma buat rwtn sebagai demam biasa sj

Anonymous said...

asskum doc,

post doc sangat berguna untuk panduan saya, nama saya wati dan anak saya baru berumur 1 tahun, dalam jangkamasa ni, mmg banyak kali dia jatuh katil, sekali tu sampai lebam kat dahi, then pagi tadi dia jatuh lagi dengan keadaan mengiring (bahu dan dahi kanan terhantuk kat lantai) lepas dia jatuh tu nangis kejap, dahi kanan lebam, dan ada cecair macam hingus keluar dari hidung. tapi setakat ni dia ok lagi, susu ok, jalan ok, cakap pun ok. patut ke sy bawak jumpa doc?

Anonymous said...

salam doktor , anak saya berumur 1 thn,tengahari tadi die ada jatuh terlentang, slps jatuh die menangis...dan aktif seperti biasa tapi yg membimbangkan saya dibelakang telinga dia ade urat timbul mcm biji angin...haruskah saya bawe die ke hospital tolong doktor reply sy bimbang sangat....
terima kasih...

zaza said...

salam doc...sy nak tanya anak sy berusia 2 thn 6 bulan..baru² nie dia jatuh dari buai...sy tgk dia ok je.tp semalam saya check ade 2 bonjolan angin kat kepala dia bonjolan tue lembut beralih² gerak bila dia usik...adakah itu kesan jatuh buai hari tue?...please doc jwpn masalah sy nie...

Puan.Sima said...

Salam Dr.

Baby saya berumur 6 bulan sekarang, masa umur 4 bulan, jatuh katil terlentang kena lantai marmar, hanya nangis. Lepas tu dia senyum. Tapi dah bawa jumpa doctor and buat pemeriksaan reflex and Alhamdulillah semua okay. Hari ni jatuh lg, ni dah kali ke-4 jatuh katil. Nangis and lepas tu senyum balik. Saya dah risau, bercadang nak bawak jumpa doctor pakar esok. Sebab saya tak nampak tanda lebam,muntah, dll. Saya bimbamng kecederaan dalaman. Harap doctor dapat nasihat apa patut saya buat.

mzi said...

salam Tuan,

Anak saya berumur 3thn lebih. Last 2 weeks dia kena demam selsema. Dah pergi klinik. Demam dah ok. cuma hidung dia tersumbat. So setiap kali dia tidor nafas dia turun naik (susah nak bernafas. Masa tak tidor, dia byk bernafas menggunakan mulut. Saya pergi ke klinik, doktor bagi ubat nostrile (cecair) letak dlm hidung twice daily. And doctor suruh pakai ubat ventoline (astma) cecair dan jugak inhaler. Masa umur setahun dia pernah kena astma. Tapi sampai sekarang, masih lagi susah nak bernafas, masa time tidor. Harap dapat pencerahan dari tuan.

Wassalam
zuhdi

m y n a m e i s l o n a said...

salam Dr,
spt ibu2 dia atas...anak saya 7bulan jatuh dari katil setinggi paras peha secara terlentang...pd awal benjol dia bahagian kiri kepala...tap benjol dh susut cuma bahagian benjol menjadi lembik apabila ditekan spt ubun2 dia sms bayi...apakah kesan dr itu?perlu ke saya membawak ke klinik??kenapa bahagian kepala jadi lembik??harap dr. tolong...erllona83@gmail.com

Anonymous said...

Salam Dr,
mlm td ank sy 13 bln jatuh katil...bunyi kuat sgt ms die jatuh tu...nangis kuat sgt tp pas sy pujuk die pun tido. bile check mmg xde tanda2 yg cam Dr bg tu. Minum susu pun ok...cuma sy rs risau sgt2 skang nie. esok sy bcadang nk bw g klinik tuk check up...aper pandangan Dr. Tq (noraini@alliancefg.com)

~Sha Nomei~ said...

Salam doc,bagus sgt2 info dr doc nie.mintak kebenaran doc untuk copy info doc ini kt blog sya utuk dijdikan rujukan sya..

tq

Anonymous said...

salam doc.
anak sy berumur 3 bulan.anak saya muak susu tetapi keluar lendir darah.adakah ini kerana kerongkong anak saya luka?atau ada penyakit lain?saya sangat bimbang.anak saya juga selalu sesak nafas.saya terpaksa meletakkan bantak yang tinggi supaya dapat mengurangkan masalah sesak nafas.saya ada berjumpa dgn doc pakar.dan anak saya diberi ubat kahak.masalahnya wpun baru 3 bulan,bayi akan meronta2 ketika diberi ubat dan menyebabkan dia ngangis sekuat hati hingga termuntah.adakah baik sekiranya ubat di campur dgn susu?

Anonymous said...

Salam doc…masa anak saya berumur 10 bulan (08.11.2011), dia jatuh katil 1st time tp doc check ok…

Sekarang anak saya berumur 13 bulan…pada 13.02.2012, baby saya jatuh katil kali ke-2 pd pukul 3pm…sya bawak jumpa doc pd mlm nya & doc cakap die ok…baby pun aktif…

2nd day, die ade muntah pd pukul 3pm & 6.30pm…sya bawak lagi jumpa doc yang lain & doc suruh observe kalau masih muntah, x aktif & x mau minum susu atau mkn, trs pg emergency…

3rd day, baby sya muntah slps minum susu, kurang aktif & x mau mkn jd sya bawak pg Emergency…bila doc x-ray,kata nya ok…tp sya mintak die org buat Ct Scan…bila dah buat,Alhamdulillah die ok….

Tapi baru 7 hari sembuh & mlm tadik 22.02.2012(12.30am), anak sya jatuh lagi dari katil & benjol di dahi…sya sempat sambut badan tp kepala dah kena lantai…lepas jatuh,die aktif mcm biasa…skrg sya tgh observe kalau die ade simptom2 mcm sblm nie…

Soalan sya, perlu x sya bawak jumpa doc & buat Ct Scan lagi sekali?tolong lah doc…sya dah x tauk lagi nak wat ape…

terima kasih...

phyllAudrey said...

Salam sejahtera, doctor.. pagi tadi anak saya umur 7 bulan jatuh dari katil, saya risau ada tp tak tau nak buat apa..... tp setakat ni takde tanda2 yg dlm senarai tu. soalan saya perlu tak nak buat scan kat kepala kot2 ade apa2?

mama_yayang said...

Salam doktor..Anak saya ada lebam pada bahagian dalam telinga. Dia memang tengah aktif sekarang. Itu tanda dia terjatuh jugak ke? Atau sebab kena piat ke?

Khadijah Idris said...

salam doc...anak saya berusia 8 bulan jatuh katil baru2 ni,time tgh tidur kira2 pukul 3 pagi..lepas jatuh dia nangis,saya kasi susu dia diam dan terus sambung tidur..esoknya dia berkelakuan biasa.masalahnya ank saya baru baik dr penyakit menegitis dan pernah di tahan di wad selama 1 bulan lebih kerana ada kuman di selaput otaknya dan didapati telah pekat iaitu bernanah sekarang dia sihat cuma ada rawatan susulan ja

Anonymous said...

As salam doc..sawan/tarik tu mcm mn doc?apa tanda tanda utk baby?

fisha_raisha said...

salam..td anak saya jth gelongsor..kemudian ada darah ckit kt dahi,then benjol..tp dia x de muntah or pengsan..jst pas jth td nangis..nak kena bawak jmpe dr tak?

@ryna said...

Salam Doc,

2hari lepas ank saya(1thn 9bln) terhantuk kepala di tiang semasa bermain bersama kanak2 umur 6thn.drpd kesan benjol dikepalanya agak teruk(sebesar penumbuk dia). selepas terhantuk dia menangis dan tido..apabila dia bgn dr tdo dia tidak aktif spt biasa..keesokkan harinya dia mkn&main mcm biasa tp xbyk.smlm dia ade muntah sdikit. ape yg merisaukan saya adlah kesan sampingan terhadap hantukan tersebut kerana dr segi luaran benjol itu sama sekali tidak ringan bg seorg bayi..kdg2 dia ade ngadu skt pda bhagian dahinya..adakah lebih baik jika sy bawa ank saya utk buat ujian CT scan bg memastikan tahap kesihatan dia normal.atau sy tdak perlu risau utk sbrg kemungkinan..

arunnaa said...

Selamat pagi doctor,
Semalam anak saya jatuh dari buai tapi dalam keadaan meniarap n jatuh diatas comforter which placed under the buai..dia tak menangis, tak pengsan dan juga aktif seperti biasa...perlu kah saya membawa dia ke hospital?

arunnaa

Anonymous said...

salam doc,
pagi tadi anak saya jatuh katil,dia mnangis dgn kuatnya,tapi xda tande2 yang doc ckp kan 2,tapi saya risau dgn hntkan kepala..slepas itu baby saya kmbali aktif mcm biasa,dan saya ada juga bawak anak saya pergi urut..tapi tukang urut 2 ckp selamat xde apa2 yang patah..tapi tukang urut 2 syorkan saya urut 3hari berturut2...bantu saya doc

thank you

hidayanti said...

salam doc,
pagi tadi anak saya jatuh katil,dia mnangis dgn kuatnya,tapi xda tande2 yang doc ckp kan 2,tapi saya risau dgn hntkan kepala..slepas itu baby saya kmbali aktif mcm biasa,dan saya ada juga bawak anak saya pergi urut..tapi tukang urut 2 ckp selamat xde apa2 yang patah..tapi tukang urut 2 syorkan saya urut 3hari berturut2...bantu saya doc

Anonymous said...

salam doc..

Anak saya berumur 2 tahun,Di tapak kaki kiri anak saya ada tanda lahir berwarna merah kebiruan.saya nak tahu adakah tanda lahir itu merbahaya sekira nya luka atau cedera..dan adakan ia akan hilang bl usianya meningkat..

lina

amalyna said...

salam. dr. sy nk tnye. ank sy brusia 1thn 2bln. pd 2 ari lpas dia ad jtuh ktil smse dia tdr. mse sy angkt dia mnngs dan sy tgk dia tbe2 lmah. apkh itu mnnjkkan effect yg bhye. sy rsau dr. TLONG sy.

Cuties Cuppies said...

slam doc,saya nak tanya sejauh manakah perlu membuat ct scan pada anak yg terjatuh,memandangkan saya pernah membaca di dalam sebuat artikel yg menyatakan ada kes pendarahan dlm kepala si kecil meskipun tiada tanda2 seperti doc nyatakan di atas

Puan Nur said...

Salam doctor, anak saya berumur 3 1/2. Terdapat tompok-tompok lebam di belakang badan ( 3 tompokan ). Tanda - tanda ini bermula dari lahir. Adakah ini tanda-tanda penyakit kulit atau sebaliknya ?

Anonymous said...

salam doktor.
anak saya berusia 1 tahun sekarang.dia kerap terjatuh.dalam masa sebulan,dia terjatuh hingga 3-4 kali.dua hari lepas,dia ada terjatuh namun tiada apa ynag berlaku.pagi tadi,dia terjatuh lagi ketika bermain.dia mengangis sekejap sahaja.dia aktif seperti seperti sediakala.namun,saya risau adakah anak saya berisiko menghadapi sebarang kecacatan?

anis hilwani said...

assalamualaikum dr..
anak sy baru berusia 12 hari,tapi malangnya hari ni die terjatuh dr katil ketika sy ke dapur sekejap...muka die tersembam ke lantai,dan dalam posisi sujud..pada awalnya die menangis tak henti2 tp kemidian die jd kuat tidur..mmg kebiasaanya die kuat tido waktu siang..myusu badan masih macam biasa,dan tiada tanda2 perubahan habit pada bayi sy..sy periksa kepalanya pun tiada benjol atau lekuk..adakah anak saya ok?sy risau jika tumbesarannya terganggu akibat jatuh pada usia terlalu awal..

AMAR BERKAT ENTERPRISE said...

Salam En. Doktor,

Saya ingin bertanya ada apa2 effect tak sekiranya bayi itu jatuh dari katil dalam tinggi 2 1/2 kaki secara mendada (Posisi bayi itu meniarap. Umur bayi dalam 8 bulan.

Boleh Jelaskan?

ilham aury said...

Salam Dr. Saiful,

Malam tadi anak saya bermain bawah meja solek. Lepas tu dia bangun then kepala dia terhantuk dengan kuat. Apakah kesan kalau terhantuk kepala dari arah atas? Benjol x de.

Anonymous said...

salam
anak saya berumur 4hari, pada bahagian putih di dalam matanya terdapat tompokan warna merah yg mmnjang macam darah beku,adakah warna merah tersebut akn hilang?

Anonymous said...

Salam.
Anak lelaki sy berumur 5 thn.waktu mlm dia mengadu sakit pipi.doktor memberi ubat tahan sakit.keesokan harinya pula beliau mengadu sakit telinga.sy melihat didlm lubang telinganya ada kesan darah kering.tiada sebarang aktiviti mengorek telinga dilakukan.apakah punca lain yg blh menyebabkan telinga berdarah?

ann said...

Salam Sejahthera,

Anak saya berumur 1 tahun 4 bulan, tapi masi belum pandai berjalan.Sekarang anak saya cuma pandai merangkak dan berdiri sendiri.Adakah anak saya mempunyai masalah

Anonymous said...

Slm doc..anak sy 6bln lbih..trjatuh atas lantai bilik air..lantai mozek..jatuh trlntang n kepala trhntuk..die nangis skejap je..pastu ok..bg susu trus tido..doc..sy sgt bmbg..menangia x bnti2 lg saya ni..su tkut anak saya cedera dalaman..nk bawak p hospital pon sy tkut...tolinn la bg pndangan doc...

Anonymous said...

Salam Dr. saya ingin minta pendapat. anak saya berumur 2 thn 6 bln. ade terjatuh. dan ade 2 3 benjol di kepala. anak saya lasak sikit. tp dia aktif dan xde tanda2 seperti yg Dr. nyatakan. tapi benjol tu sudah 2 bulan x surut. blh dr. bagi pendapat? Terima kasih

fifi anati said...

salam,Dr..anak saya jatuh katil jam 4 pagi,posisi anak mengiring sebelah kiri,umur anak 9bulan..masa jatuh anak saya menangis dengan kuat,selepas saya susukan anak dia terus diam dan tidur,tapi saya risau sebab ini kali yang kedua jatuh katil,tapi ada kesan lebam pada dahi,dan benjol sikit,.sebab saya tak pasti posisi semasa anak jatuh,sebab masa tu semua tidur..tlg saya Dr,saya risau sangat..takut ada kesan,sebab anak saya mmg aktif...

Anonymous said...

salam dr.

ank sy bru msuk 8 bln.smalam die bmain ats katil dan mnolak badannya hga tjatuh bhgian dpn kpala dia.dia mnangis dgn kuat dn apbila sy pjuk dan beri susu die trus tido dlm tempoh 2 jam.mse die tido saye noticed bruises timbul tp ilang xlame lpas tu.then ade drah klua dr hidung die.

ble die bgn tido die kmbali aktif.utk 1 jam ptama lpas die bgn 90% aktif spt sblom ini. then kmbali spt biasa. adkh pndarahan itu dsbbkn kcederaan otak?utk pgtahuan dr kpale die jatuh bhgian dpan sblah kiri.

Anonymous said...

Salam.. nak tye.. anak sy umur 6 bln.. satu malam dia terjatuh katil.. selpas dia jatuh memg dia ngis.. dia aktif mcm biasa.. tp yg merisaukan sy kepala dia panas je n kadang2 tapak tgn dia panas.. tp seblm kejadian 2 dia memang demam n selsema..

suhaila said...

Salam dktr anak sya umur sthn sbln. Tp sejak akhr2 ini dia kurang selera makan. Adakala makan dia keluarkan balik. Berat bdn dia pun hanyalh 6.8kg je. Brat masa lhr 2.85kg. Adakah ini normal.

suhaila said...

Utk pgetahuan dktr anak sya ful bsfdg wlpn sya bkerja dan blum guna susu formula lg. Kalu ujug mgu dia kurg mahu mkn dan asyk minum susu ibu je. Itu yg mrisaukn sya.

suhaila said...

Salah infor tadi dktr berat msa umur dia sthn 6.8kg. Masa lhr 2.85kg. Adakh normal dktr?

Anonymous said...

As salam doc..ank saye ada lah jtuh setiap kli cuba nk berjln...nk tanye lah doc..klau ank kite terlampau sangat menangis lepas itu dia tiba2 lemah bdan dan terlelap dlm 30 saat adkah ia berkaitan dgn jntung doc...tq..

Anonymous said...

salam doc..anak saya berumur 8 bulan sgt aktif dan baru2 ini terjatuh semasa berdiri di lantai. saya perasan ada benjolan di blkg kepala ttp anak saya menangis sekejap saja.slps kejadian tu dia sgt aktif dan tiada tanda2 kecederaan lain spt yg doc senaraikan.walaubagaimanapun, baru2 ini saya perasan benjolan tu lembut dan tengkorak di situ tidak keras spt bahagian yg lain.saya sgt risau.apa pendapat doc?

Anonymous said...

Asalamualaikum doc..
anak saya berumur 7bulan dan sedang mengalami demam panas hingga mencecah 39.5c.hari ni dah masuk hari ke 4 demam panas.tiada batuk atau selsema.dua gigi depan bahagian atas sedang tumbuh.adakah demam ini disebabkan gigi yang tumbuh?

Anonymous said...

Asalamualaikum doc..
anak saya berumur 7bulan dan sedang mengalami demam panas hingga mencecah 39.5c.hari ni dah masuk hari ke 4 demam panas.tiada batuk atau selsema.dua gigi depan bahagian atas sedang tumbuh.adakah demam ini disebabkan gigi yang tumbuh?

Anonymous said...

salam,
saya nk tanya macam mana nak hilangkan lebam pada muka akibat jatuh ?

Anonymous said...

assalam Dr...saye baru saje melahirkan seorang bayi perempuan pada 4 ogos lalu...baru2 ni, 28sept saya & suami demam & ada sdikit amik ubt tuk rest..selalu nya stiap malam sya akan terjage jika bayi sya mrengek tp mlm 28 sept tu saya n suami tsedar bile tdengar ade bunyi sperti terjatoh...n bunyi tu dtg dr bayi kami...bayi kami tjatoh dr katil yg stinggi dr aras lutut dewase...tinggi juga kn...bayi sye jatoh dlm keadaan tertiarap n bile sye pangku die, die cme mngis dlm mse krng 1mnt n tido slpas dibg susu...sejak dr ari tu n sekarang sye sllu cube tekan bhgian kple utk check jika ad sbrng kesakitan akibat jtoh tsebut..tp xd signal yg bayi kami tgah sakit...so ape patot sye buat skrng...n apekah effect jika sye mohon utk scan bhgian otak bayi sye?


Nisha
p/s : boleh emailkn sye di nishaichayahya@yahoo.com dgn segera

jutaan terima kasih kerana mbantu

lindut91 said...

salam doctor,anak buah saya 8 bulan dah 4x jatuh katil..yg kali ke 4 ni hidung dia berdarah dan ibunya dah bwa jumpa doctor..soalan saya..adakah jatuh katil berulang kali macam ni boleh mnyebabkan any long term effect?atau bolehkah ia mnyebabkan kecacatan otak n sebagainya?terima kasih.

Anonymous said...

apakah long term effect bila bayi jatuh katil?

mamarania said...

doktor,ank saya berumur 14bulan..semalam(05.11.13),dia jatuh dr kerusi,pd mulanya dia menangis tp skejap sahaja,kemudian dia nmpk seperti pitam,bdn lemah...tp xda simptom lain2 seperti,lebam,benjol,luka,berdarah@lain2 simptom...apakah maknanya?dan haruskah saya bawa ke klinik@hospital untuk rawatan@xray.....tolonglah doktor...

Anonymous said...

Dr, anak saya baru kebah dr demam. Tiba2 terjatuh dan terhantuk pada buju meja dan berdarah. Darah telah berhenti mengalir. Semasa tidur tgh mlm dia menangis tetapi tidak mahu menyusu seperti biasanya. Sehingga pagi masih tidak mahu menyusu. Adakh ia akubat hantukn tersebut?

Anonymous said...

Dr, apabila anak terhantuk dan benjol. Rawatan permulaan.. adakah tuam dengan air panas terus atau tuam dengan ais?

suhana said...

Assalam Dr. anak saya berusia 6 bulan, ada 2 kali dia jatuh katil..dalam masa terdekat ni saya baru perasan ada lebam pada bahagian telinga dia..tapi kesan lebam tu ada waktu dia hilang, ada waktu dia muncul...sikap anak saya still xberubah..still aktif cam biasa..perlu ke saya rujuk doktor?

Anonymous said...

doctor.saya nak tnya.macam mana nk hilang kan kesan merah di badan akibat kena tampar..

Anonymous said...

doc sy naj tnye bayi 4bulan jatuh katil.dia nagis sahaja.pastu tido.tp setiap kali bg susu dia akn muntah.sy dh bawa jmoe doktr pakar tp x de ape2.bayi tersebut x aktif sb dia asyik ngis pastu tido..kenapa yer doktor

Anna Diddy said...

Salam doc..ank sy usia 10 buln smlm jatuh dari baby chair dekat restoran. .dia panjat dan terjatuh dari atas baby chair tu...
tiada muntah ataw apa pe pun...saya terus bawa ke hospital. ..doctor check then scan kepala dan badan ank sy..tiada keretakan. .

Saya tak yakin dan nk buat CT scan..but doctor tak suggest n tak bagi buat..

soalan saya. .
1.ada kesan sampingan tak lepas buat X ray kt kepala n badan ?
2. CT scan bahaya ke?
3. Saya takut ada gegaran otak sebab ank terlentang di atas lantai simen. .jatuh dari tempat tinggi ..paras baby chair...

Anna Diddy said...

Salam doc..ank sy usia 10 buln smlm jatuh dari baby chair dekat restoran. .dia panjat dan terjatuh dari atas baby chair tu...
tiada muntah ataw apa pe pun...saya terus bawa ke hospital. ..doctor check then scan kepala dan badan ank sy..tiada keretakan. .

Saya tak yakin dan nk buat CT scan..but doctor tak suggest n tak bagi buat..

soalan saya. .
1.ada kesan sampingan tak lepas buat X ray kt kepala n badan ?
2. CT scan bahaya ke?
3. Saya takut ada gegaran otak sebab ank terlentang di atas lantai simen. .jatuh dari tempat tinggi ..paras baby chair...

Anna Diddy said...

Salam doc..ank sy usia 10 buln smlm jatuh dari baby chair dekat restoran. .dia panjat dan terjatuh dari atas baby chair tu...
tiada muntah ataw apa pe pun...saya terus bawa ke hospital. ..doctor check then scan kepala dan badan ank sy..tiada keretakan. .

Saya tak yakin dan nk buat CT scan..but doctor tak suggest n tak bagi buat..

soalan saya. .
1.ada kesan sampingan tak lepas buat X ray kt kepala n badan ?
2. CT scan bahaya ke?
3. Saya takut ada gegaran otak sebab ank terlentang di atas lantai simen. .jatuh dari tempat tinggi ..paras baby chair...

Nabilah said...

Assalam doc

anak sulung saya lelaki lahir di KPMC pada tahun lalu dimana doc adalah yang menjadi pakar kanak2 yang observe anak saya. tq for ur service. tp saya ada soalan..saya ada bawa anak saya ke klinik pakar kanak2 DR. Kwan kajang dan hasil pemerhatian beliau lidah anak saya pendek. dimana penyambung bawah lidah anak saya berada pada hujung lidah. adakah say aperlu melakukan pembedahan kecil or saya perlu menunggu anak saya sehingga besar dan melihat perkembangan lidah nya. mohon penjelasan dari doc.tq

nabilah

Anonymous said...

salam doktor...
ank buah sy sering jatih dri umur dia 5 bulan smpai 1 thn ni...pda satu hari dia jatuh smpai nose dia keluar darah n dahi dia lebam... sy risau sgt ni... tlg bgi respon ye doktor as soon as possible

hairul anuar said...

Salam Dr, anak saya berusia 7 buln dimasukkan ke hospital kerajaan kerana demam panas. Semasa Dr sedang melakukan rawatan, anak saya terjatuh dari katil dan kepala nye terhentak di lantai. Memang kuat. Sebelum terjatuh anak saya menangis. Lepas jatuh terus terdiam dan nampak dia mcm x bermaya. Pihak hospital telah membuat xray dan result ok tak ada apa2 kecederaan serius. Selepas beberapa jam anak saya kembali seperti biasa. Cume nampak moody la. Tapi sampai sekarang (masuk hari ke 2) saya masih tak sedap hati bila teringat kan perkara ni. Adakah apabila anak saya kelihatan normal seperti biasa menandakan tiada apa2 kecederaan serius? Jika keputusan xray ok, adakah memadai? Adakah memadaai pihak hospital melakukan pantauan selama 48 jam, dan selepas 48 jam tiada apa2 yang luar biasa berlaku diangap anak saya ok?

eppy said...

salam Dr.
Anak saya usia 1 tahun 6 bulan, saya pelik sebab 3 hari lepas anak saya kena sakit mata tp lepas letak ubat titis dah OK. Tapi semalam saya check mata dia, ada tompokan darah agak besar dalam mata dia di bahagian atas. Bahaya ke kalau ada darah beku ni?

Anonymous said...

salam doc..sy nk tnya ank sy umur 1thn 7 bln,prut ank sy gemuk adkkah itu pkra biasa..buang air bsr smua ok.

nur hafizah said...

Assalamualaikum dr..

anak sy umur 7 bulan..baru td terjatuh dlm bilik air ms nk mandikannya disebabkan dia agak aktif lalu terlepas tangan sy..masalah di sini bhgn blkg kpla anak sy terhentak kuat pada lantai bilik air dan dia menangis kuat dlm 3 minit..sy sgt risau doc..slps itu sy truskan memandikannya mcm biasa stlh dia berhenti menangis..stlh slesai pakai bju smua dia menyusu dan trus tido..mcm mn doc?apa yg perlu sy bt..stkt ni xde kesan benjol ke ape sebab dia terjatuh terlentang ke blkg dan kpla turut terhentak..minta penjelasan dr dr..terima ksh dr..

mel emyl said...

salam... sy ingin bertanya... ank sy berumur 9 tahun, patah tngn 4 hari yg lalu krn jatuh basikal... sudah ada kesan lebam timbul semalam tp bukan di bahagian patah... sy risau. apa kah maksud tanda lebam tu doc?

mel emyl said...

salam... sy ingin bertanya... ank sy berumur 9 tahun, patah tngn 4 hari yg lalu krn jatuh basikal... sudah ada kesan lebam timbul semalam tp bukan di bahagian patah... sy risau. apa kah maksud tanda lebam tu doc?

siti aisyah rosli said...

Salam doktor..ank sy baru 10 bulan..pg td die jatuh katil...ini kali keempat dia jatuh since umur 5 bulan lagi..ade effect ape2 tak pada otak baby..sy risau klu ade gegaran dlm kepala dia..alhamdulillah baby saya xde muntah2 atau tanda2 yg doktor nyatakan di atas.saya cuma risau sahaja..tq

Hazs lieza said...

Assalamualaikum dr...anak saya berusia 2 tahun..baru2 nie anak saya terjatuh dan terhentak pada mozek rumah dengan hentakan y pada saya sangat kuat.pada malamnya ank saya tidk dapat tidur kerana sakiy si bahagiàn belakabg kepala..san saya sentuh dapati ada lembam lembik di belakang kepalanya...saya sudah pun berjumpa dr dan membuat xray pada bahagian kepala....tapi semasa xray...anak saya meronta...dan dr hanya dapat xray di bahagian belakang kepala..dan bukan keseluruhan....dr bagitahu saya bahawa lebam itu hanya pada lapisan kulit...kesan lembik di kepala still ada....dan tiada apa2 pendarahan yang berlaku....pertanyaan saya...adakah saya perlu pergi kehospital utk mndapatkan kesahihan tentang keadaan kepala ank saya....dan beberapa hari ini..ank saya mengalami hidung tersumbat...bukan cecair yang keluar..tapi ketulan tahi hidung adakah ini disebabkan oleh kesan dari hentakan yang kuat itu...

mass comm said...

slm doktor..sy nak tanya...anak sy 1 taun 4 bln..dia kerap jatuh sampai benjol..tp xda apa2..tp bru jap ne dia jatuh d lantai mozek lps 2 kuat..kemudian muntah dua kali..tp benjol xda..apa sy perlu lakukan?sgt2 bimbang dgn keadaannya..

mass comm said...

slm doktor..sy nak tanya...anak sy 1 taun 4 bln..dia kerap jatuh sampai benjol..tp xda apa2..tp bru jap ne dia jatuh d lantai mozek lps 2 kuat..kemudian muntah dua kali..tp benjol xda..apa sy perlu lakukan?sgt2 bimbang dgn keadaannya..

Anonymous said...

Assalamulaikum doktor, br sekejap td dlm pukul 9.30 mlm, sy sedang mendukung bayi saya berusia 3 bln..tiba2 sy tersepak tangga dan terjatuh bersama bayi.apa yang merisaukan saya ialah saya kurang pasti ketika jatuh tu kepala bayi terhantuk pada tangga atau tidak..adakah besar kemungkinan bayi akn mengalami gegaran di otaknya?

Anonymous said...

Slm doc..sy puan nabila..sy nk tnye..beberape bln nie ank sy kerap jatuh katil..bln lps lbih dr 3kali jtuh katil..dye aktif mcm biase n xde plak tunjukkan kesan2 yg doc bgtau d ats..cme ape yg m'bimbangkn sy..anak sy kurang slera mkn..n susu pn krg..sehingga berat badannye susut..sy runsing n ape saranan doc..tenkiu..

Anonymous said...

Dr anak sy berumur 5 bln..mse jatoh sekali je muntah..tp sy rase itu muntah susu biase..tiada lebam..tetapi ank sy dmam on off since last week..buntu

Anonymous said...

Salam . Kesian doctor nak jawab semua soalan . Saya as student medic sgt faham . Saya nak tanya utk wakil anak sy yang baru terjatuh terbaring time duduk dari belakang kepala terhentak simen . Sgt kuat . Lps tu die mngs lain daripada yang lain swaktu die jatuh before ni . Saya sgt risau sgt . Tak tahu ape nak buat . Kelmarin jatu dari katil . Tersembam . Pagi ni die jatuh dari tempat die duduk . Anak sy berumur 7 bulan . Mnx whatsaap sy : + 201277248684 . Mnx tolong ye doctorr . Saya bingung sgt . Anak sy terlampau hyperactive

Anonymous said...

Assalamualaikum,doktor..sy nk tnya,anak sy umur 6 bln,pg td dia jatuh katil n benjol d bhgian depan kepala,skrg benjol telah surut,cuma ada kesan lebam,keadaan dia normal,makan,mnum n main seperti biasa..tp sy pnh tebaca 1 blog yg mngatakan wlaupun xda tanda2 smua tu tp kmgkinan bayi tekena kecederaan otak jgk..perlu ke sy buat ct scan jg?

Anonymous said...

Dr baby sy 4 bulan 21 hari.sekarang dia tak nak minum susu.baby sy minum susu botol..seblm ni, dia memang suka minum susu.ada kah normal kalau baby dah 4 bulan tak nak minum susu? atau dia tak nak rasa susu tu? sy risau...

Anonymous said...

Salam dr. Anak sy 3 tahun jatuh katil Dan terdapat kesan benjolan blakang kepala selepas jatuh sebesar separuh guli.. Keesokannya apabila bgun dr tdur mata anak sy bengkak sebelah . Apa perlu sy lakukan?

Anonymous said...

Salam doc.td subuh,anak sy jatuh dr katil setinggi paras lutut.kesan lebam cuma kt kaki,sebesar duit syling 50sen.sy perhatikan,pergerakanya spt biasa.cuma,bdnya sejuk.adakh anak sy mengalami masalah kerosakan otak?

Anonymous said...

Salam doc, sy nk tnya.. My baby jtuh.. Tp xder npk ksn ape2.. So ape tindakn sy??

Anonymous said...

Salam doc..anak sya 1 thn 3 bln jatuh.telentang.dlm blk air...dia menangis skjp..kesan2 lain xda...adakah perlu sya buat ct.scan?...tulang blkg akan da masalah x doc selain otak?

anne fzullqaishzz said...

assalamualaikum doktor..semalam anak saya berumur setahun 6 bulan berlari2 dan jatuh terbaring..tidak lama kemudian dia termuntah dalam jumlah yang agak banyak...malamnya pula dia terus diserang asma setelah sekian lama tidak diserang penyakit itu dan muntah sekali lagi..pada keesokan paginya dia muntah lagi sehingga dia kelihatan lemah dan tidak mampu untuk muntah lagi..lepas beberapa ketika dia agak aktif sedikit dan langsung tidak mahu menyusu sehingga tengahri dan kerap tidur..di cuma ingin makan biskut tapi dalam kuantiti yang sedikit....dalam pukul 4 petang baru dia mau menyusu setelah di pujuk beberapa kali..adakah kesan hentakan itu memudaratkan kesihatn dia doktor...perlukah saya pergi ke hospital tanpa perlu merujuk kepada klinik2 yang berdekatan..?

Anonymous said...

As salam doc,
Saya nak tanye..2hari lepas anak sya brusia 8bulan jatuh dr katil selepas dia bru bgun tdo..di dahi nya ade benjol,kemerah merahan,luka sedikit. Dia menangis sgt kuat.Hingus nya meleleh keluar dan ianya membuatkan sya konfius dgn tanda2 cecair jernih yg kluar dr hidung tu..
Kemudian dia masih aktif,menyusu kurang skit,pergerakan merangkak perlahan..now dlm proses nak berdiri..tp blum boleh lagi..
Jadi perlu ke sya bwk dia buat ct scan?
Bgaimana sya nak tau yg kaki & tangan dia jd lemah?
Sya risau pulak..sbb takot ade hidden effect.. :'(

Azwin Azwiana said...

salam doc..saya nk tanya..anak saya lelaki berumur 2 tahun, sejak bayi die ada benjolan lembut dibelakang kepala dekat dengan leher.. sebelah kiri dan kanan...benjolan tu lembut dan kadang2 ianya boleh bergerak-gerak...adakah bahaya? anak saya makan,susu semua ok..dan aktif seperti kanak2 lelaki yg normal..harap dapat membantu sy doc

Anonymous said...

Salam doktor..
Anak sy umur 3 bulan..kepala dia skali pnh trhantuk kt besi beranda,tapi takde apa2,cum tanda merah je kat dahi,tapi kjap je..
Umur dia 4 bulan,kepala dia terhantuk kt lantai mozek,tapi atas karpet y tebalnya mcm sejadah..terhantuk kt belakang kepala kiri..
Lagi sekali dia terhantuk kt mozek kt belakang kepala kiri jgak..cuma ada tanda merah dan bengkak sikit..sy cuma sapu minyak angin dan tekankan je..
Masa kena dia nangis biasa,kejap je..
Tengok dia takde apa2 perubahan pada dia..
Sy cuma risau kesan dalaman dia..dan kesan masa panjang..

airissyaishah said...

salam doc....
ank sy b'usia 10 bln....die ade t'jth katil.....tp die ok,aktif....mslhnye...bru2 nie die ade muntah...tp die xdemam...adakah nie effect dr die jth aritue....mohon p'cerahan doctor,...

Anonymous said...

Salam doc,
Anak saya berusia 5 bln.....tiap kali menyusu baby sambil baring,akan keluar susu melalui hidung dan saya perhatikan anak saya tidak mempunyai anak tekak.....apakah kesannya dr...adakah turut menjejaskan suaranya,
mohon pencerahan....tk