Thursday, April 24, 2008

Penyakit Kudis Buta (Scabies)


Scabies dewasa..mempunyai 8 kaki


Telur scabies yang menetaskan larva scabies


Kesan scabies pada badan dan kaki

Scabies adalah penyakit kulit yang disebabakan oleh infestasi hama anthropod yang dikenali sebagai Sarcoptes scabie. Penyakit ini disebarkan melalui pendedahan yang berpanjangan kepada mereka yang mengidap scabies ini.

Organ utama yang terlibat adalah kulit di mana hama scabies betina akan masuk ke dalam kulit dan meninggalkan bahan-bahan buangannya (debris), telur dan najis hama ini. Keadaan ini meyebabkan tindakbalas alergi berlaku dan meyebabkan kesan gatal-gatal dan reaksi imunologi pada kulit. Scabies betina ini boleh megeluarkan sebanyak 90 telur sepanjang hidupnya lebih kurang 30 hari. Selepas 3-4 hari telur ni akan menetas dan larva akan menjadi scabies dewasa dalam tempoh 2 minggu dan kitaran ini akan berulang semula

Kesan utama pada kanak-kanak yang terkena scabies adalah gatal pada badan terutamanya pada waktu malam. Kesan-kesan pada kulit seperti bintik-bintik kecil berair (vesicles), kesan trak scabies dalam kulit (burrowing) dan kesan megelupas jelas terdapat pada celah-celah jari tangan atau kaki. Kesan-kesan sebegini juga kerap terdapat pada pusat, ketiak dan juga pada anggota sulit.

Rawatan adalah dengan memberi ubat sapu (untuk membunuh scabies dewasa, larva dan telur) pada seluruh anggota badan (leher ke bawah) yang perlu disapu pada waktu malam untuk 3 malam berturut-turut dan dibiarkan sehingga esok pagi baru dicuci. Adalah penting untuk merawat anggota keluarga yang tinggal serumah bagi mengelakkan jangkitan ini daripada berulang. Pakaian, selimut, sarung bantal serta apa-apa yang dipakai perlulah dicuci dan direndam dalam air panas mendidih untuk membunuh scabies, larva atau telur yang melekat pada pakaian tersebut.

36 comments:

JoJosho said...

See Please Here

Atiesya said...

anak saya mengudap kudis buta dari bulan 3 lagi..puas sudah pergi klinik swasta dan kerajaan tidak juga hilang..paling teruk di kemaluannya..kudis buta boleh ke di suntik........

Dr Saiful Bahri Jaudin MBBS (Mal), MMed(Paed)UKM said...

Seperti yang saya nyatakan kudis buta (scabies) ini memerlukan rawatan meyeluruh..ie seluruh anggota keluarga perlu dirawat dan pakaian perlu diremdam dalam air panas bagi membunuh telur dan kutu scabies yang melekat pada pakaian tersebut.
Suntikan tidak membunuh kutu scabies ini , ia hanya megurangkan kesan gatal sahaja.

Dr Saiful

Gaynell said...

Well said.

azlina said...

Salam Dr,

Apa ubat/rawatan terbaik untuk menghilangkan penyakit kudis buta ini? Anak sy berumur 6 thn, ttp selepas sembuh kudis lama dikaki nya tumbuh pula yang baru di tpt lain.

azlina said...

Salam Dr,

Apa ubat/rawatan terbaik untuk menghilangkan penyakit kudis buta ini? Anak sy berumur 6 thn, ttp selepas sembuh kudis lama dikaki nya tumbuh pula yang baru di tpt lain.

aaz said...

salam dr. Adakah bayi yang mengidap scabies ni juga ada simptom ulcer yang memenuhi mulut bayi? apakah perbezaan antara simptom scabies dengan HFMD?

amoi chantek said...

doctor, saya umo 21tahun dah. tapi baru dijangkiti kudis buta. akibat dari tilam tercemar yang di beri oleh jiran. tilam tersebut didapati mengandungi pepijak. so macam mana nak cegah dari benda neh berleluasa.. setakat neh, saya telah rendamkan semua pakaian/cadar/selimut/tilam yang telah saya gunakan. dan telah memakai ubat anti-kudis buta. mcm mana nak hilangkan parut dan timbulnya kudis buta lagi

~ raudhah ~ said...

Assalamualaikum doktor. saya berumur 26 thun. saya tidak pasti mengalami kudis buta atau tidak.kerana kegatalan hanya berlaku di kaki dan peha sahaja.ianya seperti ruam tetapi tidak berair.cuma bintik-bintik merah..sesekali gatal terutama pd wktu mlm dan sesekali tidak.pelbagai ubat sapu sy guna ttp tidak berhasil.untuk pngetahuan doktor sy tidak pernah mngalami pnyakit chiken pox atau cmpak..minta nasihat doktor kerana nak hilangkan parut secepat mungkin.

ibnu rasidi said...

ubat apekah yang berkesan untuk digunakan bagi menangani masalah kudis buta ini?

Zarina said...

Scabies/kudis buta ni perlukan rawatan yg agak menyeluruh.

beli krim, mintak krim scabies di klinik. harganya di farmasi dlm RM9. ada banyak brand..sebut je krim scabies untuk budak kecik dan beli jugak sekali untuk org tua.

mandi air panas untuk bukak liang roma. itulah tempat favorite kutu hama ni. lepas tu pakaikan kat semua orang, kalau boleh seisi rumah, dr leher ke bawah.

buat 2/3 malam berturut2.

rendam semua cadar/baju yg dipakai dalam air panas. ni untuk membunuh telur/kutu.

lap lantai/ meja/ keyboard/mouse dan semua buku2 kanak.

pakai krim sekurang2 10 jam, so hari minggu paling baikla.. ada krim yg baunya agak kuat.

ulang balik pakai krim, sekurang2nya 3 kali lagi untuk betul2 hilangkan scabies ni.

kalau boleh mandi pakai sabun sulfur... ada brand JF Sulfur dlm rm8 di farmasi, dan beli minyak neem/ lotion neem kalau boleh, sapukan siang hari.

kalau baby, pakaikan krim sepanjang masa, lepas tu basuh semua peralatan baby dgn air panas, especially selimut/ tilam dia. Kalau boleh jgn pakai yg 2nd hand untuk baby.

Saiful Bahri said...

Thanks for the comment

Anonymous said...

Salam,sy nk tnye scabies ni dsbbkn oleh sjnis mite iaitu sarcoptes scabei.bl dia jngkit dan korek dlm kulit kita,ape yg dia mkn?
Bila kna kudis ni,ia ade cecair x kat bntik2 kudis 2?
Knp ia xblh hidup dlm suhu pns?

Anonymous said...

dok saya yeni umur saya 21 thun saya bdan saya kmren bintik2 kcil klw mlm gatelny mnta ampun kta dokter saya kna scabies jd gimna cara mngobatinnya ya dok???

Anonymous said...

SALAM, DOK ADAKAH SCABIES BAHAYA UNTUK WANITA YANG MENGANDUNG?

rdinique said...

adui... anak pompuan saya kene kudis buta nie.. saya ingat demam campak.. nasib baik tergerak ati nak bawak g klinik.. x sempat dr tny sakit apa... dia terus ckp... ni kudis buta.. huhuhu! kesian dia.. kudis buta nie boleh disebabkan oleh bulu kucing ker?..

Anonymous said...

KALAU BAGI ANAK MANDI DENGAN DETTOL BOLEH KER dOKTOR?

shima said...

doktor.. sy ada masaalah anak berumur 3 tahun yg ada kudis buta.. puas sudar pg klinik kerajaan dan swasta..tp hasil nye menghampakan..seminggu baik kemudian tumbuh balik.. berair dan nanah2.. adabaju selimut tempat tidur semua sudah direbus.. tiap2 hari jemur tilam dan bantal.. apa lg yg patut sy buat?? bantu la sy.. adakah suntikan boleh menghilangkan kudia buta ini??

Ain Super Junior said...

cam ne nk hilang kan nye..???

cikdib said...

saya da berumur 22 tahun...
saya pernah mengalami penyakit kudis buta ni masa umur 10 tahun dulu. merata-rata saya dibawa berubat oleh mak saya. macam-macam ubat saya dah telan dan sapu pada kulit. tapi tak juga sembuh sampai kudis tu dah merebak satu badan. lepas 2 tahun berubat baru saya sembuh. bila dah sembuh pula masalah parut mengganggu saya sampai saya malu nak berbaju lengen pendek meskipun di dalam rumah. saya ada pakai ubat parut bio-oil, tapi menyebabkan bulu roma menjadi semakin lebat. ada x solution lain untuk menghilangkan parut tanpa menyebabkan bulu roma jadi lebih lebat. saya sangat buntu

fadhlil said...

Doktor adakah cecair febreez @ dettol dpt mematikan kuman scabis pada pakaian selain dgn cara merebusnya dengan air mendidih..??

Anonymous said...

As Salam semua,

Saya nak share sikit... saya sekeluarga mengalami kudis buta.. termasuk anak sy 5 bulan... banyak tpt sy pergi dari hospital biasa ke hospital kerajaan (pakar) dan dari klinik biasa ke klinik pakar.. banyak juga sy belanja asalkan anak2 sihat.. sy nak share sikit info2 berkaitan.

1. penyakit ini berjangkit melalui sentuhan.

2. simptom : kulit merah2, gatal, berbintik, dan menyerang dia bahagian ketiak, belakang badan, pinggang ke bontot, kemaluan, celah2 jari kaki dan tangan,dan siku.

3. tidak disarankan menggunakan mandian dettol / lifebouy / atau apa2 mandian antiseptik sbb mengeringkan kulit dan menyebabkan kegatalan menjadi lebih teruk.

4. Penggunaan berbagai krim tidak memberi apa2 kesan (mungkin cuma kurangkan rasa gatal tapi tidak menyembuhkan)

5. Sila pergi ke KLINIK /HOSPITAL PAKAR KULIT untuk mendapat ubat yang lebih berkesan.

6. Dr (seboleh2nya jgn panggil DOK sbb xelok) akan beri ubat anti scabies utk sapu, suntikan utk tahan gatal dan ubat pil untuk kesan lebih cepat.

7. Selepas mkn ubat2, pastikan semua pakaian / cadar / kain2 dicuci dengan air panas supaya kutu tu mati.. kalau sapu ubat tp tpt tak dibersihkan ianya akan datang lagi dan lagi...

8. Semakin banyak habuk semakin cepat hama tu merebak... seeloknya, ketika membersihkan rumah, sila pastikan kanak2 tidak berada di kawasan berkenaan.

**SELAMAT BERUBAT**

Selepas sehari sy berubat tpt2 yang bertompok ntu mula menunjukkan kesan mati (tidak lagi gatal dan tidak lagi berair).. harapnya esok lusa sembuh dah..

Anonymous said...

Saya dah pergi jumpa doktor, doktor kata kalau pakai dettol atau yg sewaktu dgnnya tak boleh bunuh scabies tuu.

Anonymous said...

Utk pengalaman sya, hama ni berwarna putih dn kelihtan hitam di kepala..anak sya pernah mengalami penyakit scabies, utk menghilangkn gatal, sya terpaksa menggunakan jarum utk menarik hama ini naik ke atas jarum..sya ltk di atas kuku sya dn bunuh dgn menindih menggunakan kuku..ternyata berkesan, br blh letak lotion scabies..hama ini byk duduk di bawah kulit kita di sekitar tgn dn kaki.

Anonymous said...

salam...saya nk minta pndapat dr atau sesiapa je...kami 1 famili kena jangkitan kudis buta...banyak dah saya lakukan n perhabis duit sbb nak cepat baik...tapi bukan mkin baik tp makin teruk...yang di suruh rebus pn,dah saya buat...bukan sekali tp hari2 saya buat...ubat x payah cakap la,dah mcm2 ubat dah saya sapu...sampaikan dah habis idea dah...apa lagi yang perlu saya lakukan??kesian kat anak2 sbb pelajaran mereka terganggu di sbbkn penyakit ni...

Maz said...

salam dr,anak sy terkena scabies nie,sy nk tanya macam mane kalau ubat anti scabies tu sy letak kat muka,sedangkan ubat tu hanya letak pada leher ke bawah.Kudis tu merebak kat muka anak sy,ade kesan sampingan tak kalau letak kat muka?

azif said...

Salam doktor.... saya bru sja 3 mnggu menghidap penyakit kudis buta.....gatal2 dkt suruh badan...kudis buta ni boleh sembuh ke?

Anonymous said...

doc ni mane..xjwb soalan pn..

Anonymous said...

salam dr. sy dan ank sy berusia 4 bln mse terkena jgkitan scabies. sy da cube ubt dr klinik2 tp x dtgkn ksn. skrg sy sdg gunakan tea tree oil sbg solution ke 2. sbb sy byk google tntg scabies n didapati essential oils bleh bnuh kuman, kutu n serangga dan mengubati dgn kaedah natural tnpa menggunakan man made chemicals. rkn sy yg pernah djgkiti scabies prnh melakukannya slps gagal dgn perubatan moden. ape pndpt dr? fyi, sy dan fmli msih dlm rwtn dgn tea tree oil....

Anonymous said...

lupa sy nk inform, rkn sy berjaya sembuh dr scabies slps 5mggu menggunakan essential oils....

don said...

So klau nak hilang kan bende ni kene mandi air panas, basuh baju ngn air panas la cite nye? Kalau kesan ruam mengecil and tangan mengelupas adakah ia sedang sembuh atau telur sudah menetas?

Mat Zaid Mamat said...

Dokter saya nak tanya anak saya umur 1 tahun 6 bulan sekarang pada belakang badan,di lengan dan betis ada bintik2 gatal,anak saya tak lena tidor di sbb kn gatal,apa yg saya harus buat,dan ubat aper yg terbaik

Anonymous said...

Dr saiful,ank saye berumur 3bln.da 3ari cirit birit..ape yg perlu saye bwt?

Hana (Happiness) said...

Dr,
anak saya berusia 1 thn 9 bln dan seorang lg berusia 5 tahun.turut mengalami kudis di bahagian tangan dan kaki. Baru2 ini naik kebahagian muka, iaitu kawasan hidung, dagu dan bawah mata.
Saya menggunakan krim mutiara (kedai ubat seng seng)

Adakah pemakanan harian turut menjadi punca kudis ini tidak sembuh, seperti makan telur,ayam,kekacang atau daging?

Kedai Senjata Melayu Warisan Berzaman said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

nampaknya..doktor sudah tutup klinik. bankrap kot. sebab tu soalan kita semua tidak berjawab. harap maklum dan harap maaf. sekian.